Accions del document

LA SEU DEMANARÀ AL CONGRÉS DELS DIPUTATS CANVIS LEGISLATIUS EN SEGURETAT SOCIAL PER AL COL·LECTIU DELS FRONTERERS

Presentat l'estudi de l'advocat Joaquim Llimona, encarregat per l'Ajuntament de la Seu, que aconsella millores en les prestacions socials per als més de 2.500 alturgellencs que treballen al Principat

Anit es va presentar públicament a la sala d'actes de l'Ajuntament de La Seu d'Urgell l'estudi 'La realitat dels treballadors fronterers amb Andorra' elaborat per l'advocat i expert en dret comunitari, Joaquim Llimona, en un acte presentat per l'alcalde de la Seu, Albert Batalla, i la primera tinent d'alcalde de Promoció de la Ciutat, Teresa Casassas. L'alcalde urgellenc va explicar que aquest informe, encarregat per l'Ajuntament, vol ser un “full de ruta per impulsar des del Consistori urgellenc canvis legislatius a través del Congrés dels Diputats, així com en el conveni laboral hispano-andorrà en favor d'un col·lectiu molt important per la ciutat de la Seu”. Som conscients que l'Ajuntament no pot resoldre directament determinades situacions que no són de la seva competència, però sí que pot fer de ròtula i pressionar perquè qui ho pugui solucionar, ho faci, va afegir Batalla.

 

El treball va ser explicat prèviament als portaveus dels diferents grups municipals i als representants de l'Associació de Fronterers per tal que poguessin conèixer de primera mà les conclusions i les vies de solució a les problemàtiques plantejades en el treball.

 

Joaquim Llimona va donar a conèixer les conclusions d'aquesta anàlisi i les propostes de millora de la situació dels fronterers, col·lectiu d'uns 2.500 treballadors de la Seu i comarca que treballen a Andorra. En el seu estudi, Llimona remarca que un dels obstacles del treballador fronterer és la manca d'harmonització de les prestacions de la Seguretat Social.

 

En l'àmbit de l'atenció sanitària l'estudi proposa i contempla la necessitat d'establir una cobertura del 100% de les despeses sanitàries a Espanya del treballador fronterer i aplicar la universalització de la cobertura de les despeses sanitàries dels familiars de treballadors fronterers a Espanya i al conjunt de la UE, a través de la Seguretat Social espanyola.

 

Pel que fa a l'atur, l'estudi també indica que una de les millores per aquest col·lectiu seria que fossin equiparats amb els treballadors immigrats al Principat d'Andorra, fet que permetria accedir a prestacions com la de l'immigrant retornat que actualment proporciona el Ministeri de Treball i que per als fronterers va desaparèixer l'any 2006. Per Llimona, “caldria reintroduir de nou l'assimilació entre fronterer i emigrant retornat, sobretot en l'actual situació de crisi econòmica”.

 

Una altra mesura proposada permetria a aquells treballadors fronterers que haguessin treballat i cotitzat anteriorment a Espanya poder cobrar l'atur pel temps que hi havien treballat. Finalment, en l'àmbit de la prestació d'atur l'estudi recomana una modificació del conveni bilateral entre Espanya i Andorra que possibilités que els treballadors fronterers puguin cotitzar amb caràcter voluntari per atur a Espanya.

 

Pel que fa a la fiscalitat, l'advocat expert comunitari va afirmar que en el cas dels treballadors fronterers s'aplica la norma general dels estats de la Unió Europea, és a dir, que cotitzen a l'Estat on treballen i paguen els impostos a l'estat on resideixen. Llimona va aclarir que l'àmbit fiscal es podrà moure en la mesura del procés que faci Andorra en el futur i com afronti la fiscalitat el Principat.

 

L'estudi presentat per Llimona conclou també que cal un “increment de la coordinació entre les administracions andorrana i espanyola per tal que es respectin i potenciïn els drets d'aquest treballadors”.

 

Per últim, el treball també recomana estendre la xarxa Pyremed Pirime al Principat d'Andorra, fet que beneficiaria el col·lectiu dels treballadors fronterers amb informació, formació i assessorament.

  • Facebook
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Meneame
  • Digg