La Síndica Municipal de Greuges de la Seu realitza 67 actuacions durant el 2024

Les actuacions es tradueixen en 52 queixes i 15 consultes. Els motius de les queixes es concentren en temes relacionats amb l’espai públic, conflictes entre veïns i habitatge.

La Síndica Municipal de Greuges de la Seu realitza 67 actuacions durant el 2024

Anna Martí en la presentació avui de la Memòria que recull les actuacions realitzades el 2024.

La Síndica Municipal de Greuges de la Seu, Anna Martí, ha realitzat un total de 67 actuacions al llarg de l’any 2024, segons es desprèn de la memòria anual que avançat aquest matí en roda de premsa i que presentarà aquest vespre davant el ple municipal. 

De les 67 actuacions, 52 són queixes i 15 han estat consultes. Els motius de les queixes es concentren en temes relacionats amb l’espai públic (on destaca una queixa sobre el nou sistema de contenidors de recollida selectiva d’escombraries), conflictes entre veïns (sobretot respecte la conciliació de l’oci nocturn i el descans veïnal); i habitatge. 

En la seva memòria, la Síndica fa algunes reflexions al respecte de les queixes sobre les qüestions més destacades. En concret, pel que fa a la neteja, la recollida selectiva i la gestió dels nous contenidors afirma que “no funciona plenament segons les queixes que ens fan arribar els usuaris. Ens cal una cultura de conscienciació i compromís amb nosaltres mateixos i amb el nostre col·lectiu, amb la ciutat i la resta de conciutadans”. Anna Martí hi afegeix al respecte que “des de la Mancomunitat d’Escombraries de l’Urgellet s’ha d’acabar de trobar l’encaix perquè el nou sistema de recollida funcioni de la millor manera possible, amb les mínimes molèsties per a la ciutadania i amb la col·laboració de tothom, intentant també evitar actes vandàlics com la crema de contenidors que s’ha produït”

L’altre tema que preocupa, tal i com ha explicat la Síndica, és el nombre de queixes rebudes sobre la conciliació de l’oci nocturn i el dret a la salut (descans veïnal). La Defensora del Ciutadà remarca en el seu informe que cal treballar perquè bars i locals facin respectar el descans dels veïns als seus clients i que compleixin les condicions de les activitats que tenen autoritzades: “S’ha de poder parlar amb totes les parts implicades per trobar solucions i evitar les situacions de conflicte que es poden generar i que no ajuden a resoldre aquests problemes. Cal repensar les activitats que s’autoritzen, les ubicacions, els aforaments i els horaris i activar actuacions, com la mediació, per trobar solucions per a garantir els drets que es troben en joc”

Respecte al tema “molt preocupant” com és l’accés a l’habitatge, Anna Martí  subratlla que “cal abocar-hi tots els esforços possibles”. Al respecte, la Síndica Municipal de Greuges emplaça a totes les administracions perquè promoguin polítiques d’habitatge de forma urgent.   

Les actuacions 

Tal i com queda recollit en la memòria 2024 de la Síndica, la gran majoria de la tipologia de les actuacions es concentren en l’espai públic (47 actuacions, 2 menys que l’any 2023); en els serveis a les persones (14 atencions, 5 menys que en l’any anterior) i pel que fa a l’administració general se n’han fet un total de 6

Les 47 actuacions referents a l’espai públic, hi destaquen 12 sobre via pública, 12 més sobre convivència entre veïns i 11 sobre habitatge.   

Les 14 actuacions relacionades amb els serveis a les persones hi destaquen 4 referents al Consorci d’Atenció a les Persones (CAPAU)

I pel que fa a les actuacions sobre l’administració general, durant el 20024 la Síndica n’ha treballat un total de 6, 5 sobre recaptació i 1 sobre padró

Estat dels expedients 

Actualment, 12  expedients resten en tràmit, mentre que 23  han estat assessorats; 20 s’han mediat a través d’una solució amistosa; 5 han estat recomanats; i 7 expedients han quedat resolts. 

Val a dir també, que de les 67 actuacions, 2 són temes pertanyents a altres municipis de la comarca.   

Altres dades de les actuacions 

Pel que fa a la iniciativa de les actuacions, aquest darrer any el nombre de presentades per dones és de 29, mentre que per homes han estat 20. Han augmentat el nombre de les consultes i queixes presentades durant tel 2024 per col·lectius i parelles amb un total de 18. 

Per franges d’edat ressalta que 50 són persones entre 18 i 55 anys, 15 de persones de més de 55 anys, i 2 per persones menors de 18 anys.  

Del total de les consultes i queixes rebudes, 43 s’han fet arribar a la Síndica de manera presencial, 14 per correu electrònic i 10 per via telefònica.