PAES - Raons, objectius i fases
Introducció
El Pla d'Acció per a l'Energia Sostenible (PAES) és l'instrument fixat pel Pacte d'Alcaldes per a definir com un municipi complirà amb el seu compromís de reducció de gasos d'efecte d'hivernacle (GEH) per al 2020. Incorpora un Inventari d'emissions de GEH per a identificar els millors àmbits d'actuació i les millors oportunitats per assolir l'objectiu de reducció de CO2 del municipi. Defineix les mesures de reducció concretes, juntament amb els terminis i les responsabilitats assignades, que traduiran l'estratègia a llarg termini en accions. Els signants del Pacte, com el municipi de la Seu d'Urgell, es comprometen a presentar el PAES dins el termini d'un any des de la seva adhesió.
El PAES es concentra en les mesures dirigides a reduir les emissions de CO2 i el consum final d'energia del municipi. Els compromisos associats al Pacte cobreixen tota l'àrea geogràfica corresponent al municipi, i per tant, el PAES inclou accions relatives tant al sector privat com al sector públic. El PAES, fruït del paper exemplaritzant de l'Ajuntament, inclou mesures de reducció de les emissions de GEH produïdes directament per la seva activitat, com: enllumenat públic, equipaments i flotes de vehicles; però també mesures sobre sectors en els que l'Ajuntament hi actua de forma indirecta, com: sector domèstic, serveis, transport, residus i aigua. No s'hi inclouen les emissions de la indústria i el sector primari, així com tampoc l'absorció per embornals ni les grans infraestructures de transport.
El PAES no s'ha de veure com un document definitiu i inalterable, ja que les circumstàncies d'un municipi van canviant, i, a mesura que les accions en vigor van proporcionant resultats i experiència, pot ser útil i/o necessari revisar el pla de manera regular, per tal de garantir el compliment dels objectius de reducció establerts.
Per què?
La Comissió Europea ha posat en marxa el que ha denominat “Pacte d’Alcaldes” (Covenant of Mayors), una de les iniciatives més ambicioses com a mecanisme de participació de la ciutadania en la lluita contra l’escalfament de la Terra. El Pacte d’Alcaldes, que va sorgir el 2008, amb l’objectiu de reduir, com a mínim, un 20% de les emissions de CO2 pel 2020. Els objectius són fixats a nivell de la UE, però allò que té de significatiu el Pacte, és que l’acció té lloc a nivell local, a través dels diferents plans d’acció que es presenten i desenvolupen a les diferents ciutats/regions que hi participen. Des de la seva creació, el nombre de ciutats firmants no ha fet més que créixer, passant de 370 el 2009 a 5.270 el 2013.
L’adhesió del municipi de la Seu d’Urgell al “Pacte d’Alcaldes” de la Unió Europea suposa que aquest es compromet a:
- Fer seus els objectius de la Unió Europea per l’any 2020 i adopta el compromís de reduir les emissions de CO2 en el seu territori en més del 20 per cent per al 2020 mitjançant la implantació d’accions en favor de l’eficiència energètica i el foment de les fonts d’energies renovables.
- Elaborar un PAES en un termini màxim d’un any des de la data d’Adhesió al Pacte, Gener de 2014. L’abast del document respondrà a les directrius que s’estableixin per part de la Direcció General d’Energia de la Comissió Europea i inclourà una estimació de les emissions i una proposta de les accions a seguir per aconseguir els objectius plantejats.
- Elaborar un informe bianual per l’avaluació, control i verificació dels objectius, a organitzar el Dia de l’Energia, a informar de les fites obtingudes en acompliment del PAES i a participar (en els termes que consideri oportú) en la Conferència d’Alcaldes per a l’Energia sostenible a Europa.
Per la realització d’aquestes tasques, l’Ajuntament disposarà del suport, de la Diputació de Lleida, com a estructura de suport del Pacte d’Alcaldes a les comarques de Lleida. El Pacte, a banda dels municipis signants, també defineix la figura “Estructura de suport”, que són les administracions públiques que presten orientació estratègica, suport financer i tècnic als municipis que s’inscriuen en el Pacte, però que no tenen les habilitats i/o recursos necessaris per complir amb les seves necessitats. La Comissió distingeix entre els coordinadors territorials, que són les autoritats descentralitzades subnacionals – incloses les províncies, regions i mancomunitats de municipis – i els coordinadors nacionals, que són els organismes públics nacionals – incloent-hi les agències nacionals de l’energia i els ministeris d’energia.
Objectius
L’objectiu que persegueix l’elaboració del PAES de la Seu d’Urgell són:
- Disposar d’una eina a nivell municipal que permeti superar els objectius establerts per la UE per al 2020, reduint les emissions de CO2 del municipi com a mínim el 20%, mitjançant la implantació d’accions en favor de l’eficiència energètica i el foment de les fonts d’energies renovables.
- Identificar el consum energètic i les emissions de CO2 globals associades del municipi, ordenades segons sectors d’activitat que les generen.
- Conèixer l’aportació quantitativa al canvi climàtic de cada sector d’activitat on l’Ajuntament té competències.
- Disposar d’un inventari de mesures a favor de l’eficiència energètica i promoció de les energies renovables.
- Incrementar l’eficiència i coherència de l’acció municipal en matèria de mitigació del canvi climàtic, mitjançant la definició d’actuacions específiques.
- Promoure la participació de tots els agents municipals implicats, inclosa la ciutadania, perquè participin en la definició i desenvolupament del PAES.
Fases
L'elaboració del PAES de la Seu d'Urgell es desenvoluparà al llarg de 6 fases estructurades de la següent manera:
- Fase 1: Inici dels treballs
A l’inici dels treballs, es crearà una Comissió de seguiment del PAES que participarà activament en la seva dinamització, sent l’òrgan que realitzarà el seguiment i la validació de les propostes presentades per Lavola al llarg de tot el procés.
La Comissió de seguiment del PAES estarà composada per persones tècniques de l’Ajuntament expertes i responsables en diferents àmbits de la gestió municipal del municipi que s’entrecreuen en el procés d’elaboració del PAES (energia, mobilitat, urbanisme, equipaments municipals, etc.), i una d’elles serà designada com a responsable tècnic del PAES per part de l’Ajuntament.
- Fase 2: Inventari de consums energètics i emissions de GEH
En aquesta segona fase, Lavola desenvoluparà l’Inventari municipal d’emissions de GEH 2005-2012 classificat segons els principals sectors d’activitat, amb l’objectiu d’identificar l’aportació quantitativa de cada sector d’activitat en el canvi climàtic i disposar d’informació per fixar estratègies generals i objectius de mitigació relacionats amb la gestió municipal i amb el futur desplegament del PAES.
El procés d’elaboració del inventari complirà amb els criteris mínims establerts per l’Oficina del Covenant of Mayors (COMO) en col·laboració amb Join Research Centre (JCR) de la Unió Europea. Perquè així quedi demostrat, el desenvolupament de tots els treballs es basarà en les directrius de treball detallades en el document “Cómo desarrollar un plan de acción para la energía sostenible (PAES)” publicat pel COMO.
Etapes d’aquesta fase:
- Recollida d’informació
- Avaluació de consums energètics i d’emissions municipals de GEH
- Fase 3: Diagnosi estratègica municipal d’eficiència energètica i emissions de GEH
Una vegada es disposi de l’inventari d’emissions municipals de GEH, Lavola realitzarà una diagnosi estratègica, analitzant i valorant els diferents aspectes de la gestió energètica del municipi. Aquesta diagnosi analitzarà cadascun dels àmbits descrits en l’etapa anterior per tal de focalitzar, a mode de conclusions prèvies al PAES la situació de partida i futura del municipi en matèria energètica, producció d’energies renovables i mitigació del canvi climàtic.
Etapes d’aquesta fase:
- Diagnosi estratègica municipal d’eficiència i emissions municipals de GEH
- Definició de l’estratègia de reducció
- Fase 4: Pla d’acció per a l’energia sostenible
En aquesta quarta fase, es concretarà el gran objectiu que ha portat a l’Ajuntament a adherir-se al Pacte d’Alcaldes: disposar d’una estratègia temporitzada que afavoreixi la reducció del consum energètic i la mitigació del canvi climàtic i que inclogui programes i accions estratègiques amb el corresponent cronograma d’implantació i valoració econòmica.
Etapes d’aquesta fase:
- Elaboració de la proposta del PAES del municipi
- Elaboració del document final del PAES del municipi
- Aprovació del PAES per ple municipal
- Fase 5: Pla de seguiment del PAES
Una vegada l’Ajuntament disposi del PAES Lavola elaborarà una proposta específica de seguiment que definirà el sistema de control i avaluació del grau d’implantació de les mesures descrites en el Pla. El Pla de seguiment inclourà: indicadors de seguiment dels PAES i indicadors d’avaluació de l’estat d’execució del PAES.
- Fase 6: Pla de participació i comunicació
La participació pública és un element essencial durant l’elaboració i implantació del PAES, sent a més un dels documents requerits en el marc de l’adhesió al Pacte d’Alcaldes. Una de les prioritats per a poder desenvolupar un Pla de participació efectiu en el desenvolupament del PAES, és garantir la implicació dels diferents agents, així com la difusió i transparència dels resultats del procés, i per tan s’ha de vincular a un Pla de comunicació.