Altres edificis emblemàtics i punts d'interès

Altres edificis importants que no us podeu perdre de la Seu d'Urgell són: la sala de Sant Domènec, la Biblioteca de Sant Agustí, la Casa Consistorial, l'església de la Immaculada, el Seminari, el Parc del Valira (Claustre), l'Espai Ermengol i el Museu Diocesà.

Passeig Joan Brudieu

El Passeig de Joan Brudieu és un passeig d'alt valor social, ubicat al centre de la ciutat. Moltes activitats s'hi desenvolupen al llarg de l'any.

Al Passeig s'hi poden observar grans plataners en tres fileres. Al voltant del Passeig podem trobar, entre altres, el Centre Cívic, l'Hospital, el Consell Comarcal de l'Alt Urgell, el convent i església de la Sagrada Família d'Urgell i la Plaça Catalunya.

El Passeig duu el nom de Joan Brudieu, nascut cap al 1520 a la diòcesi de Llemotges i mort a la Seu d'Urgell el 1591. Fou mestre de capella de la Catedral de la Seu d'Urgell i és considerat un dels millors músics de tot el Renaixement català.

Passeig 00 mini   Passeig 01 mini   

Sant Domènec

L’església Sant Domènec, temple d’estil gòtic del segle XV. L’únic edifici del convent del dominics que encara es conserva. Es un edifici sobri i auster però sobretot funcional d’una sola nau i amb capelles laterals adequat a les necessitats de l’orde de sant Domenec. La història del convent arrenca al 1364 quan es va enderrocar l’antic convent del dominics situat extramurs però molt a prop de les muralles, com a mesura preventiva per evitar que es convertís en refugi dels atacants. En compensació el bisbe i el Capítol amb l’aprovació de les autoritats municipals van cedir a l’orde l’antiga església romànica de sant Miquel(S.XI) que va ser enderrocada i alguns camps i edificis anexos per tal d’ubicar-hi el nou convent. Les obres que van començar ràpidament van ser encarregades al mestre Joan Farrel.

La construcció de la nova l’ésglésia no s’iniciarà fins a principis del segle XV, durant la regencia del bisbe Galceran de Vilanova (1388-1415). Amb la desamortització el convent va entrar en decadència i l’església va passar a ser la parròquia de sant Ot fins al 1936 quan es va enderrocar el campanar. Al 1984 va ser rehabilitada per l’arquitecte Rafael Prats Gimeno mantenint l’arquitectura original. Actualment funciona com a centre d’exposicions, congressos i concerts.

Sant Domenec 00 mini   Sant Domènec 01 mini   Sant Domènec 02 mini

Biblioteca de Sant Agustí

L'any 1995 es va inaugurar la Biblioteca Municipal de Sant Agustí, ubicada a l'antiga església del Convent de Sant Agustí, que fou habitat pels monjos d'aquest ordre des de la seva construcció, a finals del segle XVI i fins a principis del segle XIX.

Es tracta d'un edifici de cinc plantes, amb una estructura de ferro i vidre que contrasta fortament amb l'antiga construcció, i que ha estat obra de l'arquitecte Lluís Vidal.

Biblioteca 00 mini   Biblioteca 01 mini   Biblioteca 02 mini   

Immaculada

Es tracta de l'antiga capella de l'escola de l'Estonnac. Recentment ha estat restaurada com a Sala de conferències, concerts i altres activitats de petit format. La Sala, amb capacitat per a 100 persones, està equipada per a projeccions i disposa de wi-fi. 

Capella Immaculada 00   Capella Immaculada 01   Capella Immaculada 02   Capella Immaculada 03

Casa Consistorial

L’actual ajuntament està format per un conjunt edificis i estructures que amb el pas del temps han perdut la seva funció i s’han anat reconvertint en noves dependències del consistori. En el subsòl s’hi troben les restes romanes, potser les més antigues de la ciutat, sobre les quals al segle XI es construeix l’església de Sant Eulàlia. Al costat s’aixeca el nou Hospital (S.XV ), damunt de l’Hospital la Casa de la Ciutat, i a la part posterior de la Casa de la Ciutat l’església de sant Francesc (S.XVIII)

A principis del segle XIII es comença a organitzar un poder de tipus municipal, privilegi cedit per la mateixa església als veïns de la Seu. Amb el pas del temps va adquirint prerrogatives i es va enfortint fins a convertir-se en veritable contrapès del poder del bisbe i dels canonges. Cap al 1457 els consols de la ciutat van veure la necessitat de construir una casa per al consell on poder centrar l’administració municipal donat que no tenien cap lloc fix on reunir-se. Van haver d’esperar uns anys per manca de diners. Finalment cap al 1473 es va començar a construir La Casa de la Ciutat sobre el també nou Hospital.

Casa Consistorial 00   Casa Consistorial OAC    Casa Consistorial Interior   Casa Consistorial Sala

Palau Episcopal

Projecte de l’arquitecte diocesà Calixte Freixa. L’edifici actual és el producte de la restauració i rehabilitació dels Bisbes Caixal (1852-1879) i Casañas (1879-1901) sobre l’antic palau d’origen medieval. L’edifici de grans dimensions es presenta com una fortalesa amb torrassa i merlets que s’articula al voltant d’un pati. L’estil predominat neogòtic amb elements neoromànics. 

Palau Episcopal Urgell detall   Façana Palau Episcopal   Palau Episcopal Plaça

Seminari

El Seminari és un edifici d’estil neoromànic construït per iniciativa del bisbe Caixal al capdavant de la diocesi entre el 1852-1879. Les obres s’inicien al 1860 sota la direcció de Tomàs Samsó. Concebut com un gran institut, amb pretensions de suplir el vuit deixat pel tancament de la universitat de Cervera i Osca, la construcció del nou seminari va suposar un gran esforç econòmic i la creació de varies infrastructures com la d’un carrilet per portar la pedra i d’un gran forn de calç; també va suposar la reobertura de la pedrera de Torres i la utilització de la fusta que baixava enraiada d’Andorra entre altres. El resultat va ser a un edifici de grans proporcions, simètric i en forma “E” mirant cap al sud.

Seminari

Parc del Valira (Claustre)

Ubicat al costat del riu Valira, aquest parc acull una rèplica del claustre de la Catedral , construït el segle XX i dissenyat per l’escriptor i urbanista Lluís Racionero. Als capitells de les columnes s’hi ha esculpit els personatges més rellevants del segle XX. 

Claustre Racionero   Parc del Valira

Espai Ermengol (Oficina de Turisme i Museu de la Ciutat)

La planta baixa conté l'Oficina d'informació turística de la ciutat i la recepció del museu de la ciutat. Es disposa d'atenció personalitzada al visitant, de material gràfic i interactiu de suport en diversos idiomes i d'una botiga. El museu ocupa les quatre plantes de l'edifici. Compta amb una exposició permanent i un espai d'exposicions temporals, una sala d'actes, una àrea de gestió i de conservació patrimonial i un mirador a l'àtic amb vistes sobre el Centre històric de la ciutat.

Entrada Espai Ermengol   Espai Ermengol Façana   Esposició Espai Ermengol

Museu Diocesà

Format per dues edificacions: el Deganat a l’ala sud del claustre i l’església de la Pietat a l’ala oest. El Museu custodia un important fons de pintura, escultura i orfebreria format per peces procedents de tota la diòcesi. Les obres corresponen als períodes: romànic, gòtic, renaixement, barroc.

Façana Museu   Museu Diocesà Escultura   Museu Diocesà Pintura