Consell Municipal de la Gent Gran
Composició
Els membres que formen part del Consell Municipal de la Gent Gran són:
- President (alcalde): Joan Barrera Aranda
- Regidora Gent Gran: Paqui Gómez Raya
- Regidor Participació Ciutadana: Jordi Mas Ortega
- Grup de Compromís x la Seu: Christina Moreno Castro
- Grup de Junts per la Seu: Joan Llobera i Sanmartí
- Grup d'ERC: Marian Lamolla Miret
- Grup de la CUP: Núria Valls Ferrón
Preàmbul
El Consell de la Gent Gran es crea amb la voluntat de disposar d’un espai que representi la pluralitat de la gent gran de La Seu d'Urgell, i que permeti una millor interlocució i comunicació de I‘ Ajuntament amb les persones grans.
El Consell vol implicar i fer partícip a la gent gran de les principals polítiques municipals que els afecten. Així mateix, el Consell ha de servir per a que els col·lectius de gent gran de La Seu d'Urgell hi facin arribar els seus objectius i les seves inquietuds.
La relació del Consell de la Gent Gran amb I' Ajuntament de La Seu d'Urgell s'estableix a través de la Regidoria de Gent Gran.
La participació ciutadana es troba a la base de la dinàmica democràtica i de la governança, que avança, cada cop més, cap a un model relacional en que les administracions públiques necessiten de la complicitat i la col·laboració de tots els agents socials i en el que la gent gran no poden ser una excepció.
Capítol I. Objecte i funcions del Consell.
Article 1. Fonament legal.
L'Ajuntament de La Seu d'Urgell d'acord amb l'article 130 del Reglament d'Organització, Funcionament i Regim Jurídic de les Corporacions Locals, crea el Consell Municipal de la Gent Gran (endavant identificat com El Consell).
Article 2. Naturalesa.
2.1. El Consell és un organisme consultiu; mitjançant el qual es garanteix la participació de la gent gran en les principals polítiques que afecten aquest col·lectiu.
2.2. Els acords, informes o propostes del Consell no tindran caràcter vinculant, si bé les seves aportacions seran tingudes en consideració en l'elaboració de polítiques que afectin aquest col·lectiu.
2.3. El Consell no podrà en cap cas ni substituir ni assumir competències pròpies dels òrgans de govern municipals.
Article 3. Objectius i funcions.
3.1. Els objectius del Consell són els següents:
a. Fomentar el debat i la implicació de la gent gran en l'elaboració de polítiques que els afecten.
b. Obtenir un coneixement periòdic de les preocupacions de la gent gran de La Seu d'Urgell.
c. Disposar d’un canal d'interlocució entre l'ajuntament i la gent gran que copsi
la pluralitat i diversitat d'aquest col·lectiu.
d. Treballar i emprendre les accions necessàries per a millorar la qualitat de vida de la gent gran de La Seu d'Urgell, concretament:
- Millorar l'atenció assistencial a la gent gran de La Seu d'Urgell.
- Millorar les condicions de vida i la integració social de la gent gran.
- Promoure l’activitat cultural i la vellesa activa.
3.2. Les funcions del Consell són les següents:
a. Debatre les polítiques sobre gent gran de La Seu d'Urgell.
b. Vetllar pel bon desenvolupament de les polítiques adreçades a la gent gran de La Seu d'Urgell.
c. Assessorar el govern municipal respecte de les grans línies de la política sobre la Gent Gran.
d. Informar preceptivament sobre les qüestions que afecten als equipaments i polítiques de gent gran.
e. Emetre Informe sobre altres assumptes vinculats a la gent gran que li demani l'alcalde, el Ple de L’Ajuntament o qualsevol Consell Municipal de participació.
3.3. Per a exercir les seves funcions, el Consell, tant directament, com a través de les seves comissions de treball podran demanar a l‘Ajuntament la informació i l'assessorament que creguin convenient.
Capítol II. Composició del Consell.
Article 4. Òrgans.
El Consell s’organitzarà en els següents òrgans:
- Ple.
- Presidència.
- Comissions de Treball.
Secció 1. El ple del Consell.
Article 4. Composició.
4.1. EI Ple del Consell tindrà la composició següent:
a) L’alcalde/sa de I ‘Ajuntament
b) El Regidor/a responsable de la Regidoria de la Gent Gran o departament
equivalent que n'ostenti les competències
e) El Regidor/a responsable de la Regidoria de Participació Ciutadana o departament equivalent que n'ostenti les competències.
d) Un regidor/a de cada grup polític amb representació municipal.
e) Un Treballador/a Social de Serveis Socials basics del Consorci d'Atenció a les Persones de l‘Alt Urgell.
f) Un representant de cada associació de gent gran de La Seu d'Urgell.
g) Un representant de l'entitat que gestioni la Llar de Sant Josep.
h) Un representant de la Fundació Sant Hospital.
i) Un màxim de 2 persones significades pel seu treball i promoció en temes referents a la gent gran.
4.2. El Ple del Consell podrà autoritzar la presencia en ocasions o continuada amb veu i sense vot de persones o d'entitats que, en la seva activitat, tinguin una especial incidència en la gent gran.
4.3. Si l'alcalde delega la presidència a la persona titular de la Regidoria encarregada de la gent gran, s’incorporarà un altre regidor de l’equip de govern.
4.4. Actuarà com a secretari amb veu i sense vot el tècnic de Gent Gran.
4.5. El càrrec de membre del Consell no serà retribuït.
Article 5. Designació dels membres.
5.1. La designació dels membres es farà de la forma següent:
a. El Ple de I ‘Ajuntament designarà els membres citats en l'apart d.
b. Cada entitat designarà els membres de l'article 4.1.f), g),i, h).
c. La Junta de Govern Local de I ‘Ajuntament designarà els membre s citats a l'article 4.1.i).
5.2. El procediment per a designar els membres citats a l'art. 4.1.i) serà el següent:
a. Es podran presentar tant individualment per iniciativa pròpia com a proposta de qualsevol dels membres del ple del Consell.
b. Les noves sol·licituds seran estudiades pel Consell en la reunió subsegüent a la petició.
c. El Consell farà la proposta per a acceptar o rebutjat el nomenament. La proposta sempre serà motivada.
d. La Junta de Govern Local prendrà l'acord. L'acord sempre serà motivat.
Article 6. Revocació de nomenaments.
6.1. La pèrdua de la condició de membre del ple del Consell es produirà en els casos següents:
a. Pel transcurs del termini per al qual se l'ha escollit.
b. Per renúncia o mort.
c. Els regidors, per arribar al final del mandat o per revocació del nomenament.
d. El tècnic per revocació del nomenament per perdre la condició de tècnic amb la qual assisteixen. ·
e. Els que representen altres entitats, per dissolució de l'entitat que els ha designat o per revocació del nomenament.
f. Les persones individuals per haver desaparegut les condicions que van justificar la seva designació.
g. En general, qualsevol membre en el cas de que no tingui una actitud correcta envers els criteris que guien aquest Consell; manca reiterada d’assistència
sense justificació o manca de respecte vers els altres membres.
6.2. Excepte en el cas f) i g) la pèrdua serà immediata i no necessitarà cap acord.
6.3. Per a prendre la decisió dels casos dels punts e i f de l'apartat 2 d'aquest article, caldrà una petició raonada de més de la meitat de membres del ple del Consell i l'atorgament a l'interessat d'un termini d’audiència.
6.3. Si la causa d'exclusió afecta al representant d'una entitat, I ‘Ajuntament oferirà a l'entitat la possibilitat de designar un altre representant. Si no ho fa, l'entitat perdrà la possibilitat de participar en el Consell.
Article 7. Funcions.
Són funcions del Ple:
- Ser consultat i debatre sobre les actuacions municipals en la política de gent gran.
- Debatre i aprovar els informes de seguiment i avaluació de les polítiques sobre gent gran.
- Elevar informes i propostes a I ‘Ajuntament sobre qüestions relacionades amb les seves competències.
- Proposar la revocació de la designació d'entitats i persones individuals per a ser membres del Consell en els casos de l'article 6.1.f i 8.1.g.
- Ser consultat i debatre sobre les actuacions municipals en la política de gent gran.
- Elevar informes i propostes als representants de I ‘Ajuntament de la ciutat sobre qüestions relacionades amb les seves competències.
- Decidir la creació, els objectius i les finalitats de les comissions de treball.
- Elevar a I ‘Ajuntament els resultats de les Comissions de Treball.
- Autoritzar l’assistència al Ple i a les comissions de treball, amb veu i sense vot, de persones de reconeguda vàlua o coneixements específics, quan el tractament d'un tema concret ho faci aconsellable. Aquesta atribució és compatible amb la mateixa que també s’atribueix al president.
- Proposar l'organització de jornades o conferències de sensibilització i divulgació de diferents aspectes relacionats amb la gent gran de La Seu d'Urgell i ajudar en la seva organització.
- Proposar la recollida de l'opinió ciutadana entorn a qualsevol qüestió relacionada amb la gent gran de La Seu d'Urgell d'acord amb les previsions de la normativa sobre participació ciutadana.
- Demanar informació i documentació sobre qualsevol matèria o intervenció que afecti el camp d'actuació del Consell.
Article 8. Funcionament.
8.1. La seu del Consell serà I ‘Ajuntament de La Seu d'Urgell, per tant, toles les seves sessions es faran en aquest lloc.
8.2. El Ple del Consell es reunirà de forma ordinària un mínim de 2 cops l'any i, de forma extraordinària quan ho decideixi el president o bé ho demani un terç dels seus membres.
8.3. La convocatòria per a les sessions ordinàries es farà amb una setmana d'antelació. Per a les sessions extraordinàries l'antelació mínima serà de 2 dies.
8.4. En cap cas es podrà constituir sense un mínim d'un terç dels seus membres, entre els quals haurà d'haver-hi, com a mínim, el president i un altre regidor.
8.5. Si el Ple no decideixen res en contrari, tots els acords es prendran per majoria simple.
8.6. Les sessions del Ple i de la comissió no seran publiques.
8.7. Les seves actes les podrà consultar qualsevol ciutadà.
8.8.Pera la resta de qüestions, s’aplicarà el que preveu la normativa de règim local.
Article 9. La Secretaria.
9.1. Actua com a secretari o secretària del Consell el tècnic municipal responsable de les polítiques de la Gent Gran de I ‘Ajuntament.
9.2. Les funcions atribuïdes a la secretaria del Consell són:
-
La redacció de les actes de les sessions del Consell.
-
Assistir la presidència per a gestionar l'elaboració i convocatòries tramessa de les sessions.
-
Custodiar la documentació del Consell.
-
Custodiar els documents del Consell.
-
Emetre els certificats dels acords.
-
Traslladar els acords als seus destinataris.
Secció 2. La presidència.
Article 10. La Presidència.
10.1. La presidència del Consell correspondrà a l'Alcalde o al Regidor en qui ho delegui.
10.2. Són funcions de la Presidència:
a. Convocar i presidir les reunions del Consell
b. Exercir les tasques de representació del Consell.
c. Vetllar per l'execució dels acords que s'hagin pres.
d. Autoritzar l’assistència al Ple i a les comissions de treball, amb veu i sense vot, de persones de reconeguda vàlua o coneixements específics, quan el tractament d'un tema concret ho faci aconsellable. Aquesta atribució és compatible amb la mateixa que també s'atribueix al ple.
e. Trametre els informes i les propostes del Consell a la resta dels òrgans municipals.
10.3. La presidència ostentarà, a més, el vot de qualitat en cas d'empat.
Secció 3. Les Comissions de Treball.
Article 11. Creació i funcions.
11.1. El Ple del Consell per a tractar qüestions puntuals o especifiques podrà crear Comissions de treball especifiques per a tractar en profunditat o de manera més continuada els temes que consideri oportuns.
11.2. En l'acord de creació dels grups de treball el Ple del CMGG, n’establirà la finalitat, els objectius i la durada.
11.3. La seu de les comissions serà I ‘Ajuntament de La Seu d'Urgell i, per tant, totes les seves reunions es faran en aquest lloc.
Article 12. Composició.
Els membres de cada comissió els designarà el ple en l'acord de creació seguint els criteris següents:
a. Formaran part de cada Comissió de Treball un nombre màxim d'un terç de membres del Ple.
b. Sempre haurà d'haver un nombre mínim de regidors de 2.
c. El president serà sempre un regidor.
Article 13. Funcionament.
El funcionament de les Comissions de treball seguirà els criteris següents:
- El règim de reunions el fixarà la mateixa comissió en la seva primera reunió.
- Assumirà les funcions de Secretària la persona que la pròpia comissió elegeixi.
- Quan ho consideri convenient, podrà convocar a persones alienes per a assistir la comissió en qüestions puntuals.
Article 14. Presentació dels treballs.
14.1. En acabar la seva tasca, la comissió trametrà al ple el resultats dels seus treballs i designarà un del seus membres per a presentar-lo davant el ple del Consell.
14.2. El ple podrà demanar que s’ampliïn els treballs o donar-los per finalitzats.
14.3. Els informes i conclusions derivades dels treballs de les comissions no vincularan el Consell fins que el ple del Consell els aprovi.
Article 15. Dissolució.
Les comissions de treball es dissoldran un cop el ple hagi donat per finalitzats els treballs que li ha encarregat.
Dispocició final.
La durada del Consell serà indefinida, mentre que no acordi la dissolució el Ple de l‘Ajuntament.
DILIGENCIA: Aquestes directrius les va aprovar el ple de l'Ajuntament en sessió de 28 de desembre de 2015.
La Seu d'Urgell, 29 de desembre de 2015.